Для підвищення ефективності навчання в останні роки широко використовують ігрові технології. В їх основі - ефективні форми керування навчальним процесом через педагогічні ігри, за допомогою яких усіх учнів можна залучити до активного навчання.
Педагогічні ігри, що застосовують на уроках, можна класифікувати за
кількома критеріями. Зупинимося на класифікації ігор за характером педагогічного процесу і за ігровою методикою.
Ігри поділяють за характером педагогічного процесу на:
♦ навчальні (тренінгові, контролюючі, узагальнюючі);
♦ пізнавальні, виховні, розвивальні;
♦ репродуктивні, продуктивні, творчі;
♦ комунікативні, діагностичні, профорієнтаційні, психотехнік тощо.
За характером ігрової методики їх поділяють на:
♦ предметні;
♦ сюжетні;
♦ ролеві;
♦ ділові;
♦ імітаційні;
♦ драматизації тощо.
Ігрова технологія об'єднує навчальний процес спільним змістом, послідовністю ігор, вправ, методикою їх організації тощо. У кожному віці ігрові технології мають певні особливості. Наприклад, учнів податкової школи легко залучити до будь-якої діяльності, вони швидко входять в образ, організуються в групи. У підлітковому віці спостерігається необхідність самоствердження, загострення потреб у формуванні та захисті власного світу, прагнення дорослості, поява стихійних груп тощо.
Врахуванню цих та інших вікових особливостей учнів сприяють інврнктивні методи проведення ділових ігор, завдяки яким забезпечується І «перервна діалогова взаємодія "учень-учень" "учень-учитель". "Інтер" -І взаємний, "акт" - діяти. Під час такого навчального процесу вимішують кілька додаткових освітніх завдань:
• • учні не лише навчаються самі, а й навчають один одного, вчаться передавати набуті знання і вміння;
• • в умовах, наближених до реальних, учні мають змогу оцінити людські якості інших учасників навчального процесу;
• • учні, виконуючи певну роль у груповій діяльності, вчаться розв'язувати власні й колективні проблеми, відстоювати свої та групові інтереси, підтримувати інших учасників.
Інтерактивні методи поступово знаходять прихильників серед дедалі більшої і більшої кількості вчителів, тому що призводять до міцного засвоєння з боку учнів знань та необхідних умінь і навичок; до набуття якостей, що сприяють "безконфліктному" входженню молодого покоління до суспільства тощо. Саме тому їх розглянемо окремо.
Дидактичні (педагогічні) ігри. їх стрижнем є навчальні проблеми, навколо яких формуються нові знання та вміння учнів. Основні методики ігор закладені в їх структурі, в якій виділяють три основні етапи:
• • підготовчий: підготовка до проведення - розроблення сценарію гри (ігрових завдань, правил, ролей, процедур, створення методичних рекомендацій керівникам та учасникам гри);
• • проведення: оптимальний метод ігрової діяльності, фіксація ігрових дій, виявлення і корекція завдань, правил, виступи ігрових груп, експертиза тощо;
• • аналіз і узагальнення результатів: опис подій, що відбувалися під час гри, сприймання її з боку учасників, опис складних ситуацій, в які потрапляли учні, аналіз та рефлексія цих ситуацій, оцінка і самооцінка діяльності, висновки, рекомендації.
Рольова гра. Це невеличка п'єса, яку розігрують учні.