Четверг, 19.06.2025, 09:02

Початкова школа

Категорії розділу
Тематика засідань РМО [2]
План роботи
Наше опитування
Чи був для Вас корисним мій сайт?
Всього відповідей: 27
Міні-чат
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог статей


Шляхи формування комунікативної компетентності молодших школярів у навчальній діяльності
У період оновлення змісту освіти відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» відбувається переорієнтація процесу навчання рідної мови на розвиток мовної особистості молодшого школяра , формування його комунікативної компетентності. Слайд 2 Комунікативна компетентність – це здатність вступати в комунікацію, бути зрозумілим, невимушено спілкуватися. Вона передбачає комплексне застосування мовних і немовних засобів , уміння змінювати глибину і коло спілкування, а також вміння інтерпретувати невербальні прояви інших людей. Комунікативна компетентність формується в умовах безпосередньої взаємодії і є результатом досвіду спілкування між людьми. Слайд 3 Актуальність даного питання зумовлена • сучасними тенденціями в освіті; • необхідністю формування і розвитку інтелектуальної, творчої і ініціативної особистості ,здатної до самореалізація й самоактивізація Слайд 4 Виокремлюють такі складові комунікативної компетентності: • вміти орієнтуватися у різноманітних ситуаціях спілкування • вміти ефективно взаємодіяти з оточенням • бути готовим до діалогу • вміти контролювати і оцінювати себе • володіти знаннями, уміннями і навичками конструктивного спілкування Слайд 5 Ключові аспекти формування комунікативної компетентності: інноваційний, діяльнісний, психолого - педагогічний Інноваційний аспект реалізуємо через: Групову та парну роботу, Створення мовленнєвих ситуацій, Розв'язування проблемних завдань, Застосування Інтерактивних технологій, Залучення учнів до самооцінки тощо Слайд 6 Одна із проблем яка виникає перед вчителем початкових класів – це майже відсутність у першокласників словникового запасу української мови Тому на допомогу приходять джерела збагачення активного словника : ЛІТЕРАТУРА  Підручники  Словники, довідники  Художні і науково –пізнавальні твори ЕКСКУРСІЇ в природу  Милування, спостереження  Природні явища, їх закономірності  Праця та діяльність людей ЗУСТРІЧІ  Родинні, народні, державні свята  Оволодіння культурною спадщиною: Музеї, виставки, бібліотеки, екскурсії НАОЧНІСТЬ  Картинні словники  Сюжетні малюнки  Ілюстрації Слайд 7 Початкова школа розкриває широкі обрії для формування комунікативної компетентності молодших школярів.  Курс «Я у світі та основи здоров’я» розглядає - комунікативно – ситуаційні завдання з моральним та етичним змістом, які подаються у вигляді діалогу, роздуму, розповіді, поради, незакінченого речення На уроках математики учні вчаться висловлювати свої міркування , користуючись пояснювально-доказовим мовленням. Запам’ятовуючи математичне правило, школярі використовують його з метою доведення власної думки. Активізувати мовлення учнів допомагають «цікаві» задачі з логічним навантаженням. Помітивши проблемне запитання , дітям хочеться якомога швидше висловитися, чому вони розв’язали задачу саме таким способом. Як часто в житті ми щось сказали, а потім шкодуємо про це… Уроки з математики вчать дітей «діяти в умі». Планування своїх дій «в уяві» випереджає їх реальне виконання. Навчившись «діяти в умі», учні і в життєвих ситуаціях будуть спочатку планувати свої дії, продумувати вчинки і тільки потім втілювати їх в реальність. “Образотворче мистецтво” та “Трудове навчання” дають можливість  аналізувати картини художників,  поповнювати словниковий запас новими термінами, Слайд 8 Але плацдармом для формування у дітей комунікативної компетентності виступають, безперечно, всі уроки мови та читання. Запорукою формування у молодших школярів комунікативної компетентності є створення такої атмосфери в системі «учитель-учень», «учень-інші учні», яка б сприяла позитивному спілкуванню, стимулювала мовленнєву діяльність учнів. Треба позбутися стресово-утворюючих факторів. Важливо, щоб діти розуміли , що вони просуваються вперед, бачили позитивний результат, відчували задоволення від власного успіху і успіху тих, хто поруч. Слайд 9 Особливий статус відводиться таким формам роботи: • навчальний діалог • монологічна промова • словесна творчість і фантазування • рольові ігри • інсценування • пошукова робота з різними джерелами інформації • творчий переказ • інтерактивні вправи: «мозковий штурм», «навчаючи – вчуся», « ток – шоу», «інтерв’ю», «дерево рішень», «акваріум», «карусель». • Гра «Коректор»- виправлення мовних помилок героя. • співпраця в парах і групах Слайд 10 Невід’ємною складовою частиною комунікативної компетентності молодших школярів є розвинене діалогічне мовлення. Для залучення всіх учнів до діалогу можна вдаватися до таких прийомів як: • вибір партнера по спільній роботі • визначення колективної думки • планування спільної праці • використання формул « подумай – обговори з другом – поділися з класом» • « очікування» • побудова оцінних суджень за схемою – опорою Однією із складових комунікативної компетентності є уміння долати комунікативні бар’єри , які виникають при відсутності розуміння ситуації спілкування або носять психологічний характер. Доцільно знайомити дітей з «каталогом жестів» і «словником тілорухів». Важливий і візуальний контакт: частота обміну поглядами, тривалість погляду, уникання його. Учні при монологічній промові часто дивляться на підлогу або у вікно. На все це треба звертати увагу. Мова зажди є дзеркалом самосвідомості людини. Важливим для формування у дітей комунікативних умінь є досвід творчої діяльності. Набувається він при складанні власних оповідань, віршів, казок, легенд, описів, етюдів, есе. Із цих творів складається «Книга творчості класу». Якість есе неминуче буде недостатньою, але цінувати тут слід , насамперед, зміст, готовність сказати щось іншим, висловити свою думку, взяти участь в обговоренні. Есе – це засіб самовираження дитини. Учні залюбки вдаються до такого «вільного письма» тому, що воно є засобом самопізнання і взаєморозуміння, тобто активним видом мовленнєвої діяльності. Слайд 11 Стимулом для комунікативно спрямованих висловлювань учнів може бути • дидактична гра • обговорення можливого розвитку подій у тексті під час читання з передбаченням • вигадка продовження сюжету • фантазування про те, « що було б, якби…» Комунікативне використання мовлення на уроках реальне лише за умови використання роботи в парах і в групах. Максимальна мовленнєва активність дітей досягається, коли ніщо не відволікає їх увагу. Тому при мовленнєвій діяльності не слід використовувати технічні засоби. Вони гальмують мовленнєву активність. Слайд 12 Важливо прищеплювати молодшим школярам культуру спілкування, яка виявляється не тільки в доречному використанні формул мовленнєвого етикету, а й в умінні уважно слухати співрозмовника, а також в умінні висловити критичне зауваження у такій формі, щоб нікого не образити. Свої комунікативні здібності і потреби діти реалізують також на перервах та у позаурочній роботі. Дитячі скандали починаються із-за дрібниць: вихопив, штовхнув, зачепив. При назріванні конфліктної ситуації можна застосувати технологію «Акваріум» , прийом «Моментальна фотографія», «Шкільне радіо», які спонукають дітей до самостійних міркувань. Так молодші школярі розбираються в собі та вчаться розуміти інших, а це і є метою формування комунікативної компетентності. Завдання учителя початкових класів підготовити дитину не до окремого уроку «на завтра», а до самостійного життя, тобто виявити творчий потенціал учнів, створити умови для розвитку творчої особистості, яка вміє формувати власну думку, розв’язувати проблеми, здатна самостійно займатися власною освітою. Тому я пропоную зараз разом визначити якості вчителя, який здатен виховати творчу особистість і скласти кредо творчого вчителя
Категорія: Тематика засідань РМО | Додав: bykanova-nata (23.11.2017) | Автор: Биканова Н.Л.
Переглядів: 329 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
avatar